Utställning av utombordsmotorer
foto Linda Lidström

Utställning av utombordsmotorer
foto Linda Lidström

2 x Penta U 21
foto Maria Berglund

2 x Penta U 21
foto Maria Berglund

Med muskelkraft och åror färdades vi för att fiska, mötas eller utforska nya stränder. Vi tog vinden till hjälp, vi seglade ännu längre men sen kom båtmotorer och allt förändrades.

Utombordsmotorn

Utombordaren blev 1900-talets stora nyhet

för kustens människor med de små båtarna.

Många fabrikörer i Sverige " uppfann" sin utombordare och startade tillverkning i Sverige, men i liten skala.

De blev efterhand uppköpta av större producenter.

Hundra år av utveckling

Redan på 1890-talet prövades eldrivna utombordare i USA. Det hela stupade på tekniska problem med att lagra el.

1905-1910 startade serietillverkning i USA

av amerikanska Porto och norska Evinrude.

1910 lancerade Svenska Penta modell U 2

med knoppar på svänghjulet för att startas.  

Den modernare efterföljaren U 21 tillverkades ända till 1962.

Den svenska Alka hade olikfärgade knoppar på svänghjulet för att föraren lätt skulle kunna vända motorns rotationsriktning.

I Sverige konstruerade företaget Archimedes en motor som var vridbar i 180 grader och hade 2 styrspakar.

1928 presenterade Archimedes sin

upptippbara modell med startsnöre istället för knoppar på svänghjulet.

1950-talet kom magnapullen med automatisk återgång av startsnöret, en efterlängtad förenkling när man startade.

Nu började det också tillverkas lätta motorer av aluminium.

1979 upphörde svensk tillverkning av utombordsmotorer.

USA och Japan blev de stora producenterna av moderna motorer.

Fyrtaktare började alltmer ersätta tvåtaktare.

I magasin 6B finns fler motorer.

Dela den här sidan